Al taller d’Ética i
Responsabilitat social ens van convidar a una lectura de l’article “Formación
para la ciudadanía y la educación Superior” de Miquel Martínez, que sosté que
una de les funcions de la formació universitària és de caràcter ètic.
Des d’aquesta
dimensió ètica, se’ns va demanar que analitzéssim 10 hores lectives d’una assignatura
concreta que estiguéssim impartint actualment.
La meva anàlisis i
reflexió, ja que es centra en l’assignatura d’Actituds Interdisciplinàries del
quart curs del grau de Belles Arts, concretament en el marc del bloc temàtic d’Espais
i Comportaments Artístics.
L’activitat a
realitzar, en aquest bloc temàtic, per part dels alumnes és el disseny i
producció real d’una exposició d’intervencions/instal·lacions artístiques a un
espai extern a la facultat de Belles arts, en l’actualitat realitzem l’exposició
a l’espai de Co-Working de la facultat d’econòmiques.
Els
estudiants desenvolupen treball de grup per dur a terme el projecte expositiu i
alhora desenvolupen individualment el projecte de creació artística que serà
exposat.
L’activitat
és una pràctica professionalitzadora, on l’estudiant es troba davant d’una
situació real en l’àmbit de la creació artística.
La incidència ètica és inherent en la
pràctica artística, ja que contínuament, aquesta qüestió és un debat que es
genera des de l’art. L’art interpel·la l’espectador plantejant noves situacions
que generen reflexió i pensament.
Enguany el tema del projecte expositiu ha
estat el “Canvi climàtic”, la demanda de posicionament mitjançant la creació
artística cap a l’estudiant fa que aquest es plantegi qüestions ètiques,
relatives a la política, l’economia i la societat.
L’activitat de la pràctica expositiva es
planteja des del treball en grup, justament perquè es generi debat, i reflexió
sobre el tema expositiu, i sobre la pràctica professional de l’artista. Del
resultat d’aquesta reflexió en resulten les propostes artístiques dels
estudiants, i el resultat comú de l’exposició.
Hi ha una part de la pràctica que posa
l’estudiant, en una situació real, on ha de desenvolupar tasques de relació amb
una institució externa. Quan treballem amb col·laboradors externs, sovint es
generen situacions on hi ha un debat ètic que cal resoldre.
L’art sovint és controvertit, interpel·la i
a cops pot ferir sensibilitats, en ell mateix és motiu de debat ètic.
Quan es desenvolupa l’activitat a l’aula, si
considero que l’actitud del professor influeix moltíssim. Jo per una banda m’esforço
per oferir a tots els estudiants un tracte equitatiu, a l’hora de treballar per
atendre les especificitats individuals. I per altra banda plantejo situacions
reals de pràctica artística i ofereixo debat sobre el desenvolupament ètic del
professional.
També els continguts curriculars es relacionen amb aspectes
ètics, ja que el fet de realitzar una
exposició en una institució externa a la facultat de belles arts, fa que els
estudiants apliquin continguts curriculars a una situació real. O bé proposar
un tema social i global com el Canvi climàtic, evidencia les implicacions
socials de la professió, i promou el treball positiu per millorar una situació
que ens afecta a tots.
Així a l’utilitzar metodologies i estratègies
per un aprenentatge actiu, com ara treballar en un cas real, un projecte
expositiu en grup, implica que els estudiants uneixin la responsabilitat
individual i col·lectiva per aconseguir un objectiu comú, de manera que també s’aborda
des d’aquesta besant la dimensió ètica.
L’activitat
que desenvolupem afavoreix crear vincles amb la cultura institucional i per
descomptat promou la participació real dels estudiants en la comunitat. Si
observem els resultats generats pels estudiants al curs 2016/2017, veurem que l’objectiu
que es van proposar en l’exposició fou moure la consciència social pel que fa
al canvi climàtic.
Des de l’assignatura d’actituds
interdisciplinàries es podria plantejar un altre marc d’actuació, que impliqui algun
servei a la comunitat (APS), per exemple treballar el projecte expositiu en
col·laboració amb col·lectius que atenen algun tipus de necessitat o ONGs per
generar una situació de Co-creació artística.
Hi ha experiències artístiques en
aquesta línia com http://www.parellesartistiques.cat/2016_2017/
artistes professionals comparteixen la seva tasca creativa amb persones usuàries
dels serveis de salut mental. És una iniciativa d’Osonament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada