Context de l'assignatura

Iniciació als Processos i Projectes és una assignatura obligatòria del primer curs del grau de belles arts i del grau de disseny, que s'imparteixen a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona.
És una assignatura de 12 crèdits, i transversal a tres disciplines, pintura, dibuix i escultura.  L’horari es reparteix en sessions de 3 hores, tres dies a la setmana, una sessió setmanal per matèria.

Tres professors s’encarreguen de l’assignatura, un per cada disciplina, i una sessió per setmana .  M’encarrego de la part d’escultura i realitzem les classes en una aula-taller, equipada amb grans taules i  eines per poder realitzar els treballs. Hi ha 3 sessions de l’assignatura que les realitzem al taller d’escultura, equipat amb maquinària més pesada, i espai per realitzar motlles i treball de guix. Per altra banda els alumnes, si ho necessiten de manera específica, també poden utilitzar els tallers de ferro, fusta, foneria, maquetes i el plató de fotografia que la Facultat de belles arts té oberts pels seus estudiants.

L’aula-taller de menjadors, que és la que utilitzem habitualment per aquesta assignatura al grau de disseny, està situat a una segona planta, és una aula molt lluminosa, amb grans taules. És fàcil moure les taules i les cadires per tal d’adaptar l’espai a les necessitats de cada activitat. Aquest any hem aconseguit lleixes perquè els alumnes puguin deixar els treballs en procés o materials, i un armari amb eines bàsiques. Les parets, el terra i el sostre també s’utilitzen per exposar i presentar els treballs, comentar-los en grups. La magnitud de l’aula a vegades té l’inconvenient que els alumnes s’hi dispersen, i treballen molt per separat. Organitzo les taules per tal d’evitar-ho i potenciar, el treball compartit, l’intercanvi d’idees i el suport entre els alumnes.





L’aula-taller també disposa d’un espai d’audiovisual amb un ordinador i un projector, per projectar vídeos o bé exposar imatges, o realitzar presentacions teòriques, també hi ha connexió a internet i wifi ub. Aquest espai , és en una sala a part, molt fosca quan es realitzen projeccions o power points, cosa que m’inpedeix de veure als alumnes i establir-hi contacte visual per tant no em sento còmode utilitzant aquesta sala. He buscat una solució  i ara realitzo aquestes activitats en una altre sala de l’edifici que és molt més agradable, té llum natural, i la distribució és molt més pràctica alhora de fer una classe.

Cada grup d’estudiants són una mitjana de 25, és el seu primer any a la facultat. 
Generalment provenen de batxillerat artístic, o bé científic tecnològic, pocs d’humanitats. Les notes mitjanes de batxillera i selectivitat generalment és molt alta. És l’únic grau públic de disseny i hi ha força demanda. Són alumnes que estan acostumats a treballar amb energia i que estan molt motivats.

Per les seves característiques de caràcter processual i pràctic, cal realitzar feines de taller, cada alumne desenvolupa projectes artístics segons problemes proposats, però sempre fonamentats en el llenguatge artístic i pels quals cada alumne desenvolupa segons el seu interès personal. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada