El context
Iniciació als Processos i Projectes és una
assignatura obligatòria del primer curs del grau de belles arts i del grau de
disseny, que s'imparteixen a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona.
És una assignatura de 12 crèdits, i transversal a tres disciplines, pintura, dibuix i escultura. L’horari es reparteix en sessions de 3 hores, tres dies a la setmana, una sessió setmanal per matèria.
És una assignatura de 12 crèdits, i transversal a tres disciplines, pintura, dibuix i escultura. L’horari es reparteix en sessions de 3 hores, tres dies a la setmana, una sessió setmanal per matèria.
Tres professors s’encarreguen de
l’assignatura, un per cada disciplina, i una sessió per setmana . M’encarrego de la part d’escultura i realitzem les classes en una aula-taller, equipada amb grans taules i eines per
poder realitzar els treballs. Hi ha 3 sessions de l’assignatura que les realitzem al
taller d’escultura, equipat amb maquinària més pesada, i espai per realitzar
motlles i treball de guix. Per altra banda els alumnes, si ho necessiten de
manera específica, també poden utilitzar els tallers de ferro, fusta, foneria,
maquetes i el plató de fotografia que la Facultat de belles arts té oberts pels
seus estudiants.
L’aula-taller de menjadors, que és la que
utilitzem habitualment per aquesta assignatura al grau de disseny, està situat
a una segona planta, és una aula molt lluminosa, amb grans taules. És fàcil
moure les taules i les cadires per tal d’adaptar l’espai a les necessitats de
cada activitat. Aquest any hem aconseguit lleixes perquè els alumnes puguin
deixar els treballs en procés o materials, i un armari amb eines bàsiques. Les
parets, el terra i el sostre també s’utilitzen per exposar i presentar els
treballs, comentar-los en grups. La magnitud de l’aula a vegades té l’inconvenient
que els alumnes s’hi dispersen, i treballen molt per separat. Organitzo les
taules per tal d’evitar-ho i potenciar, el treball compartit, l’intercanvi
d’idees i el suport entre els alumnes.
L’aula-taller també disposa d’un espai
d’audiovisual amb un ordinador i un projector, per projectar vídeos o bé
exposar imatges, o realitzar presentacions teòriques, també hi ha connexió a
internet i wifi ub. Aquest espai , és en una sala a part, molt fosca quan es
realitzen projeccions o power points, cosa que m’inpedeix de veure als alumnes
i establir-hi contacte visual per tant no em sento còmode utilitzant aquesta
sala. He buscat una solució i ara
realitzo aquestes activitats en una altre sala de l’edifici que és molt més
agradable, té llum natural, i la distribució és molt més pràctica alhora de fer
una classe.
Cada grup d’estudiants són una mitjana de 25,
és el seu primer any a la facultat.
Generalment provenen de batxillerat artístic,
o bé científic tecnològic, pocs d’humanitats. Les notes mitjanes de batxillera
i selectivitat generalment és molt alta. És l’únic grau públic de disseny i hi
ha força demanda. Són alumnes que estan acostumats a treballar amb energia i que
estan molt motivats.
Per les seves característiques de caràcter
processual i pràctic, cal realitzar feines de taller, cada alumne desenvolupa
projectes artístics segons problemes proposats, però sempre fonamentats en el
llenguatge artístic i pels quals cada alumne desenvolupa segons el seu interès
personal.
El pla docent
Pla docent Iniciació Processos i Projectes
Iniciació als Processos i Projectes I i també
el II, és una assignatura obligatòria al primer curs dels graus de Belles Arts
, Disseny i Restauració i Conservació.
Com que és una assignatura comú als tres
graus, trobem en el pla docent consideracions prèvies que cal tenir en compte i
que ens ajuda a diferenciar l’assignatura pels diferents graus.
Transversals de la UB
En tots tres graus i en el context d’aquesta
assignatura, els alumnes han de desenvolupar molt volum de treball autònom,
treballar en aules i tallers, tot compartint espais l’espai de treball amb
altres estudiants, altres grups i assignatures, els estudiants han de
col·laborar, de compartir eines i espais. També en el transcurs de
l’assignatura també es desenvolupen activitats que generen residus, i tenen un
impacte en l’espai i en les persones, per tant és molt important desenvolupar
les Competències Transversals de la UB, de
Compromís ètic i la de Sostenibilitat
amb l’objectiu d’adquirir la capacitat
crítica i autocrítica, la capacitat de mostrar actituds coherents amb les concepcions
ètiques i deontològiques, desenvolupar la capacitat de valorar l’impacte social
i mediambiental d’actuacions en el seu àmbit i adquirir
la capacitat de manifestar visions integrades i sistemàtiques.
la capacitat de manifestar visions integrades i sistemàtiques.
Generals de la Titulació
En el marc del Grau de Disseny, es
desenvolupen les competències generals de la titulació que fan referència a
la capacitat creativa, d’emprar tant el
pensament convergent com divergent en els processos d’observació, investigació,
especulació, visualització, actuació i intervenció sobre l’univers artificial.
Per altre banda en aquest marc i en el context d’aquesta assignatura també cal
destacar les competències específiques de la titulació que es refereix a l’adquisició de coneixement
i la capacitat d’aplicar i experimentar amb els fonaments estètics del
disseny com la forma o morfologia,
figura, estructura, color, espai, volum, tectònica, tipografia i composició.
I també a les que es refereixen al coneixement
de la geometria descriptiva bàsica i habilitat, facilitat i destresa en els
diferents sistemes de representació utilitzats habitualment per dissenyar.
Comuns als tres graus també cal destacar
competències específiques de la titulació que es refereixen a:
- Coneixement bàsic de les metodologies
d'investigació vinculades a la creació artística.
- Coneixement del vocabulari, els codis i els
conceptes inherents a les arts visuals i a la seva pràctica
professional.
professional.
- Coneixement dels materials, instruments,
processos i mètodes d'experimentació vinculats a la creació o producció
artístiques.
Penso aquestes són l’eix que vertebra pla
docent, el punt fort que defineix i des d’on s’entén l’assignatura.
Els objectius d’aprenentatge estan en perfecte
coherència amb aquestes competències, i ens mostres clarament els coneixements
i capacitats que adquiriran els estudiants quan cursin aquesta assignatura.
Els objectius.
En aquest pla docent, els objectius formulen
clarament els resultats que s’han obtenir al cursar l’assignatura, i indica el
que l’estudiant ha de saber fer per cada bloc de contingut.
És interessant, que en la redacció dels
objectius, s’especifica el grau de domini que s’ha d’adquirir. I ens dona
pistes, que més endavant en futures assignatures es treballarà en dominis dels
objectius més avançats.
En general la descripció dels objectius tenen
un caire massa general, que per atendre’ls, tot i ser en un nivell inicial, és
complex amb les poques hores de docència poder abastar tot el gruix de
coneixements.
Referits
a coneixements
El que els estudiants han de saber...
• Reconèixer el lèxic i els codis aplicats a
l’anàlisi del color, l’espai, l’estructura, la forma i la percepció visual —amb
un domini inicial—, i utilitzar-los.
• Elaborar un projecte artístic en què es
posin de manifest els coneixements bàsics adquirits —amb un domini inicial.
• Identificar els processos multidisciplinaris
utilitzats per portar a terme un determinat projecte
artístic —amb un domini inicial.
artístic —amb un domini inicial.
• Identificar les característiques estètiques
i expressives en l’obra pròpia i en l’aliena.
Els objectius en aquest apartat són els que es
refereixen al gruix teòric de l’assignatura, és un punt fort que siguin tant
oberts, ja que permet marge als professor alhora de fer la programació, però
alhora el mateix fet pot dificultar alhora d’avaluar l’assoliment d’aquests
objectius.
Referits
a habilitats, destreses
Els estudiants hauran de saber fer…
• Utilitzar els recursos necessaris per a la
creació artística i fer servir les estratègies creatives útils per desenvolupar
la proposta artística.
• Experimentar diverses metodologies
d’investigació en la creació artística i fer servir eines, tant conceptuals com
tècniques, que siguin útils per desenvolupar el llenguatge artístic en el
projecte propi —amb un domini inicial.
• Conèixer els instruments, materials i
processos vinculats a l’expressió artística —amb un domini
inicial— i utilitzar-los.
inicial— i utilitzar-los.
Pel què fa a les destreses i habilitats, potser és allà on el grau d’assoliment és més
visible, i evident alhora de ser avaluat.
També és pot concret i penso que és degut a la infinites possibilitats
que tenim d’afrontar processos i projectes de creació artística. Per això és
tant important definir els objectius referits a actituds valors i normes.
Referits
a actituds, valors i normes
• Adquirir criteri i una actitud reflexiva,
crítica i responsable vers l’obra pròpia.
• Desenvolupar la capacitat d’observació vers
l’obra d’art i l’entorn.
• Utilitzar les eines bàsiques per presentar
el projecte artístic de manera coherent en la forma i en el contingut.
Crec que el cas dels objectius referits a
actituds, valors i normes, són els més difícils d’avaluar. On l’evidència o la
mostra de l’adquisició d’aquests objectius referits a valors, actituds i normes
pot ser més confosa. Tot i així l’assoliment d’aquest objectius garanteix el
desenvolupament dels processos i els projectes.
En definitiva la creació artística i també el
disseny, depenen sempre d’actituds i compromisos personals, on la identitat i
el pensament propi tenen molt a veure.
Els Blocs temàtics
Per aquesta assignatura cada àrea disciplinar
té continguts concrets. Són els Coneixements, habilitat, actitud o valors específics que ha d’aprendre l’alumnat.
I són els que han servit de guia per tal
d’elaborar el programa a desenvolupar per tal d’assolir els objectius d’aquesta
assignatura.
En el cas de l’àrea d’escultura treballem els
següents blocs temàtics:
3. Introducció a la noció d’espai
escultòric.
3.1.
Experiència teòrica i pràctica d’anàlisi i entorn escultòric
3.2. Fonaments de representacions escultòriques
a l’espai
3.3. Introducció al treball d’espai escultòric
6. Introducció als procediments
escultòrics
6.1. Tècniques i materials històrics
6.2. Anàlisi de la forma
6.3. Anàlisi de nous materials i usos
metafòrics
8. L’estructura processal de
l’escultura
8.1. Mètodes de creació. Projectes i
processos. Poètiques i polítiques
8.2. L’escultura expandida, espais i entorns
8.3. Propostes i significacions conceptuals
9. El
dibuix projectiu I
9.1. L’sketch-book o quadern d’artista
9.2. Concepte, procés creatiu i projecció
gràfica
10.
Projectes
10.1. Disseny i elaboració de projectes
artístics
Els blocs temàtics estan amb coherència als objectius
referits a coneixements i conceptes i per tant el saber sobre la idea d’escultura,
(i el treball tridimensional artístic).
Per tant en el programa s’han dissenyat activitats amb l’objectiu que
els alumnes assoleixin els coneixements que es plantegen en aquests blocs temàtics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada