Juliol de 2017
Per començar:
Les 8 preguntes
1. Que vols que produeixin els
Alumnes (informe, pòster, maqueta, programa d’ordinador) i quins són els
criteris de qualitat del producte?
Han de realitzar un projecte
i una maqueta d’un element escultòric per l’espai públic. El Projecte
escultòric per l’espai públic, ha de ser de caràcter lúdic i participatiu. La
forma s’ha d’articular des d’una estructura modular. Els materials han de ser
durables i resistents a la intempèrie. L’element ha de ser dissenyat per parcs
urbans o entorns naturals. El destinatari del projecte seran les autoritats
públiques, com per exemple un ajuntament, i empreses de mobiliari urbà.
2. Que saben abans de començar
el projecte?
Tenen coneixements de
representació escultòrica a través del punt, línia, el pla, el volum, i la
seriació.
Concepte d’escala.
Materials escultòrics.
3. Què hauran d’aprendre?
A.
Relacionar forma i funció.
B.
Dissenyar per l’espai públic.
C.
Conèixer materials escultòrics per
a la intempèrie.
4. En què consisteix l’exercici
d’integració?
L’exercici d’integració
consisteix, a dissenyar una escultura/estructura modular, amb materials
durables a la intempèrie i que tingui
una funció lúdica i participativa. En resultarà
1 o més propostes. Test estructura/mòdul. Test material.
Integrar els tres conceptes
Forma/material/funció.
5. En què consisteix cada una de
les tres ampliacions individuals que afegides a l’exercici d’integració donaran
lloc al primer prototip?
-
Adequació de la forma escultòrica
(estructura modular) per una millor utilització lúdica, ergonomia i adequació a
l’entorn.
-
Selecció del material òptim en
relació a l’estructura modular, i la funció. Utilització de nous materials i
Il·luminació.
-
Adequació de l’espai
entorn/escultura, quins canvis necessita el lloc d’ubicació per instal·lar
l’escultura. Fonaments, paviment, indicacions...
6. Què s’ha d’afegir al primer
prototip per a convertir-lo en la versió final?
-
Les millores que es derivin del
primer prototip/maqueta
-
Funció narrativa o concepte
artístic. Proposta que el grup considera interessant.
-
Presentació i comunicació de
l’element escultòric.
7. Indicar un exemple d’exercici
individual?
Crear com a mínim tres mòduls
a escala de l’estructura escultòrica amb materials definitius. Que després
servirà com a maqueta.
8. Quins són els coneixements
bàsics?
-
Relacionar
forma/material/concepte/funció. Específicament treball escultòric a l’espai
públic.
-
Seleccionar els materials adequats
segons les seves característiques per a funcions determinades.
-
Tècnica de treball escultòric. Ex.
Talla, forja, encofrats, etc.
Enunciat del projecte
Realització d’un Element escultòric de caràcter lúdic i participatiu, per l’espai públic.
-
La forma s’ha d’articular des
d’una estructura modular i ha de permetre diverses disposicions formals per tal
d’adaptar-se a ubicacions amb diferents característiques.
-
Els materials han de ser durables
i resistents a la intempèrie.
-
La funció i el concepte de
l’element escultòric ha de ser lúdica i participativa.
-
L’element serà dissenyat per a
parcs urbans i entorns naturals.
Planificació de les tasques
|
TREBALL DE CLASSE
|
TREBALL FORA DE CLASSE
|
1a. Sessió
|
1. Presentació i Enunciat del Projecte
2. Mostra de projectes de Cursos anteriors.
3. Formació dels grups.
4. Presentació del contingut i distribució
dels temes.
#1.
Acta de constitució del grup. (Activitat en Grup)
|
Estudi individual sobre el tema assignat.
A. Estructura modular en la forma
escultòrica. Expressivitat de la forma. Recull de mostres
B. Materials i tècniques. Materials
escultòrics per a la intempèrie. Recull de mostres
C. Funció dels elements escultòrics a
l’espai públic. Recull de mostres.
#2. Treball individual. Estudi del tema i
lectures relacionades. Llista de dubtes. 3,5h.
#2a. TG. Anàlisis característiques espai
d’ubicació de l’element escultòric.
1,5h
|
2a. Sessió
|
Reunió d’experts.
#3. Treball Grup As, Bs, Cs. Resolució de
dubtes.
Comparativa de les Mostres. Presentació de
les conclusions. Preparació d’activitats pels companys. Temps de dedicació
2,5h.
Teòrica metodologia de projectes.
Indicacions per realitzar la memòria del projecte.
Temps de dedicació, 30 minuts.
|
Treball Individual de preparació presentació
i disseny d’activitats pels companys. L’activitat ha d’estar pensada perquè
ajudi a prendre decisions sobre el projecte.
(Per exemple: Activitat sobre tema B.
Materials. Llista pros i contres del materials a la intempèrie. Autoavaluació
mitjançant test de característiques de Materials.)
#4 Exercicis pels companys. 4h
#5 Informe d’autoavaluació.1h
|
3era Sessió
|
TG.
Presentació de cada tema al grup base.
Realització de les activitats preparades.
Integració dels temes. Tria per al projecte
de realització de l’escultura.
Brainstorming. Quina escultura farem, quina
forma tindrà, quins materials, i quina funció.
Temps de dedicació. 2h
#6. TG. Esbossos, tria material.
Planificació per a les primeres maquetes.
Temps de dedicació.1h
|
TG.
Realització de les primeres maquetes. Proves
amb materials.
Temps de dedicació. 4h.
#7. Informe.
Temps de dedicació. 1h.
|
4a Sessió
|
TG. Mostra de les primeres maquetes de les
idees desenvolupades i test de material.
#8. TG. Tria de la proposta definitiva. Planificació
de treball per realitzar el projecte i la maqueta amb materials definitius.
|
TG: Proves de treball escultòric i
Preparació del material.
Temps de dedicació. 1h.
#9. Informe.
Temps de dedicació. 1h
|
5a Sessió
|
Presentació dels resultats de les proves
materials i treball escultòrics.
Temps de dedicació.1h
TG: Treball de construcció de l’element
escultòric. Repartiment de tasques individuals.
Temps de dedicació. 2h
|
TI. Construcció.
Temps de dedicació.3h
TG. Preparació material de representació del projecte escultòric. Plànols, 3D, fotomuntatge.
Temps de dedicació. 2h
|
6a Sessió
|
TG. Treball de construcció de l’element
escultòric.
Temps de dedicació. 3h
|
TI. Treball de construcció. 3h
TG. Muntatge de la memòria gràfica del
projecte. Preparació presentació.
Temps de dedicació. 2h
|
7a Sessió
|
Exposició i Presentació de l’element
escultòric.
Temps de dedicació. 5 minuts per grup un
total d’una hora.
Debat sobre els projectes.
Temps de dedicació. 1h.
Qüestionari sobre els projectes
30 min. individual.
Conclusions. 30 min.
|
TG. Informe de conclusions del projecte.
Enviament de la Memòria a través del campus
virtual.
Qüestionari avaluació Grups de treball a
través del Campus Virtual 20 minuts
Qualificacions.
|
Mètode d’avaluació.
Un 10% per realitzar les entregues a temps.
Un 60% del projecte:
10% el primer prototip. (nota de grup)
30% la versió final (nota de grup) Rúbrica
20% l’exercici individual final ( 0 si està
malament, 5 si està bé i 10 si tots els del grup ho fan bé).
30% els coneixements bàsics. (qüestionari
individual sobre el projecte i presentació grupal)
Rúbrica:
Criteris de qualitat
d’avaluació del projecte Element escultòric per l’espai públic.
|
|||
|
Nivell de qualitat
|
||
Criteri
|
Qualificació màxima
|
Meitat
de la qualificació
|
insuficient
|
Projecte
(3 punts)
|
L’element escultòric és coherent pel que fa a la relació forma modular,
la funció lúdica i participativa, i a la utilització de la tècnica i material
adequats.
|
L’element escultòric falla en un dels tres punts
a valorar
|
L’element escultòric falla en dos dels punts a
tenir en compte.
|
Funcions
addicionals
(2 punts)
|
L’element escultòric es relaciona amb l’entorn d’una manera coherent,
fluida i interessant. Ha estat dissenyada tenint en compte els estàndards
ergonòmics. S’utilitza per a la seva construcció nous materials i tècniques o
materials tradicionals tot innovant en la seva utilització. Es fa una
previsió de les necessitats tècniques fixació i transport.
L’element escultòric disposa d’un element narratiu, conceptual artístic.
És una proposta creativa.
|
L’element escultòric es relaciona amb l’entorn d’una manera coherent.
Utilitza materials habituals en l’espai públic. Es fa una previsió de les
necessitats tècniques de fixació i transport. Li manca un element narratiu
conceptual artístic. I és una proposta poc creativa. Si fos un col·lectiu o
institució que vol instal·lar aquest element desitjaria una proposta més
innovadora.
|
La proposta té mancances, l’element escultòric no es relaciona amb
l’entorn d’una manera coherent i es percep el desinterès dels seus
participants, ja que no es preocupa per detalls addicionals del projecte.
|
Forma
(1,5 punts)
|
L’element escultòric és una estructura modular, aquesta escultura
s’articula d’una manera innovadora i creativa i té la capacitat d’adaptar-se
a diferents espais i ubicacions, i a més té la capacitat d’ordenar i
transformar l’entorn.
|
L’element escultòric és una estructura modular que té la capacitat
d’adaptar-se a diversos espais.
|
L’element escultòric no és una estructura modular. O bé és una estructura
modular que no té capacitat d’adaptació a diversos espais o entorns.
|
Material
(1,5 punts)
|
Els materials i la tècnica utilitzats d’una manera creativa, per a la
construcció de l’element escultòric, responen a les necessitats formals i
funcionals i són innovadors.
|
El material i la tècnica utilitzats de manera habitual, i tradicional per
a la construcció de l’element escultòric, responen a les necessitats formals
i funcionals
|
La tècnica i el material no responen a les necessitats formals ni
funcionals.
|
Funció
(2 punts)
|
L’element escultòric compleix d’una manera innovadora una funció lúdica i
participativa, i es relaciona amb l’entorn d’una manera creativa i fa una
proposta conceptual, tot millorant l’experiència de l´espectador participant.
|
L’element escultòric fa una funció lúdica i participativa, es relaciona
d’una manera correcta amb l’entorn.
|
L’element escultòric no compleix la funció lúdica i participativa i o no
compleix l’adequació amb l’entorn.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada